۱۳۹۳ مرداد ۱۳, دوشنبه

همه چیر درباره زگیل تناسلی



پست ویژه هشدارهای جنسی و بهداشتی - *مهم*

تعدادی از کاربران از ما خواسته اند تا درباره زگیل تناسلی بنویسیم تا همه باید بدانند، از سایت های معتبر تحقیق کردیم و خلاصه را برای شما اینجا می نویسیم همراه با تصویر، شما هم تحقیق کنید و دیگران را آگاه کنید.

نام آن Genital Warts است که از ویروس HPV بوجود می آید.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی گفته است : تاکنون دست کم یک میلیون ایرانی به ویروس پاپیلومای انسانی (آچ پی وی) آلوده شده‌اند و این بیماری در آستانه همه گیری قرار دارد.

زگیل تناسلی از راه تماس پوست و جنسی منتقل می شوند و درمان سختی دارند زگیل‌های تناسلی زائده‌های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی زن یا مرد ظاهر شوند.
عامل اين بيماری نوعی ويروس است که ازطریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی و یا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق ارتباط جنسی، منتقل می‌شود

در زنان زگیل های تناسلی می‌توانند در فرج، دیواره‌های واژن، ناحیه بین آلت جنسی و مقعد و گردنه رحم ظاهر شوند. در مردان این زگیل ها بر بالا یا دور آلت جنسی، روی کیسه بیضه و یا مقعد ظاهر می‌شوند. همچنین این زگیل ها می‌توانند در دهان و یا روی زبان افرادیکه رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده داشته‌اند، ظاهر شوند.

نشانه‌ها و علایم زگیل های تناسلی شامل:

تورم های کوچک، توسی و یا رنگ پوست در ناحیه تناسلی
چندین زگیل نزدیک به هم که تشکیل شکلی شبیه گل کلم می‌دهند
خارش و یا ناراحتی در نواحی جنسی
خونریزی هنگام رابطه جنسی

نکته: البته زگیل تناسلی را نباید با (پاپول مروارید مردانه) اشتباه گرفت، نام علمی آن Pearly penile papules پاپول مروارید در 30 درصد مردان وجود دارد به شکل زایده های 1 تا 3 میلیمتر بر روی سر آلت وجود دارد که نه واگیر هستند و نه نیاز به درمان دارد که طبیعی هستند و دکتر پوست می تواند آنها را تشخیص دهد. در تصویر همین پست نوشته شده است.


تشخیص زگیل تناسلی:

تشخیص فقط با دکتر متخصص است


چگونگی درمان زگیل تناسلی:

متاسفانه درمانی برای کشتن ویروس پاپیلومای انسانی که عامل بوجود آمدن این زیگل هاست وجودندارد. پزشکتان می‌تواند زگیل ها را با لیزر، منجمد کردن و یا داروهای شیمیایی از بین ببرد. برای زیگل های بزرگ و یا زگیل هایی که سخت درمان می‌شوند، جراحی لازم است. بااینحال بازهم امکان برگشت بیماری وجود دارد

راه های پیشگیری:

1 - واکسن زگیل تناسلی (بیشتر در سنین بلوغ استفاده می شود تا به زگیل دچار نشوند، قیمت آن در حال حاضر یک میلیون است)

2 - رابطه برقرار نکردن با کسی که زگیل تناسلی دارد

3 - کاندوم تا جایی که کل ناحیه زگیل پوشیده شود

قبل از ارتباط جنسی با هر فردی، چه مرد باشد و چه زن، از او بخواهید تا هر دوی شما به آزمایشگاه بروید و آزمایش های لازم برای زگیل تناسلی و ایدز و هپاتیت را همزمان با هم انجام بدهید و هر دو همزمان جواب را بگیرید و در مقابل همدیگر بخوانید و یا به دکتر نشان دهید تا مطمین شوید شریک جنسی شما آلوده نباشد.
کسانی هم که ازدواج می کنند همین کار را انجام دهند، چون آزمایشات ازدواج هم جدی پیگیری نمی شود.

عوارض ابتلا به زگیل تناسلی:

سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مرتبط می‌باشد. بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) با سرطان فرج، مقعد و آلت جنسی مردان مرتبط می‌باشند. هرچند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) همیشه باعث ابتلا به سرطان نمی‌شود، اما افراد مبتلا در خطر بیشتری نسبت به سایر افراد هستند و می‌بایست بطور منظم برای آزمایش پاپ اسمیر مراجعه نمایند.

زگیل های تناسلی ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در دوران بارداری شوند. زگیل های بزرگ شده می‌توانند ادرار کردن را مشکل کند. در موارد نادر نوزادی که مادرش مبتلا به این بیماری است، در دهان خود زگیل می‌زند و برای برداشتن زگیل و باز کردن راه تنفس وی تحت جراحی قرار بگیرد.

ضمناً به این نکته توجه دشته باشید از آنجایی که اصلاح کردن (Shave) باعث گسترش بیماری می شود، جهت جلوگیری از پخش شدن این ضایعات، حداقل 6 ماه الی 1 سال از اصلاح خودداری شود.

منابع این نوشتار:

بی بی سی فارسی
دویچه وله خبرگزاری آلمان فارسی
رادیو سلامت
سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه
سایت دکتر محمد جباری
سایت دکتر سردار
سایت دکتر عاملی
سایت دکتر محمد گلشنی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر