۱۳۹۰ شهریور ۲۵, جمعه

غیرت، تعصب و ناموس یعنی چه؟


در این نوشتار می خواهیم واژه های غیرت، تعصب و ناموس را بشناسیم و ریشه ها و معانی این واژگان را بررسی و نقد کنیم.

واژه غیرت: واژه غیرت: در واژه نامه دهخدا، لغت نامه عمید، فرهنگ اسدی به معنی (حسد، رَشگ بردن، با لفظ عربی استعمال میشود، و مردانه و سرشار از صفات آن است) ریشه آنرا از (غ ر) یا تغیّر دانسته اند. در جامعه (نمونه در ایران) به مردی که یکسره مراقب خواهر و مادر و همسر خود است و آنها را محدود می کند و از ارتباط انها با دیگران بشدت جلوگیری می کند با غیرت می گویند. یک مرد باغیرت به مردی می گویند که اگر خواهر و مادر و همسر آنها بی حجابی کرد و برای ارضای نیاز های جنسی خود با مردی ارتباط برقرار کرد، باید به هر طریق جلوی آنها را بگیرد حتی اگر لازم باشد آنها را کتک بزند و یا حتی بکُشد.

واژه تعصب: از ریشه عصب است و كلمات اعصاب ، عصبانيت ، عُصبه  با آن هم خانواده می باشند. تعصب به معنای ( اعتقاد سفت و سخت داشتن به چیزی، متعصب کسی است که در عقايد و رفتارش سخت گير و غير قابل انعطاف بوده حاضر به شنيدن نظريات ديگران نباشد، تعصب واژه ایست که از عصبیت سر چشمه میگیرد و به الگویی از رفتار اطلاق میگردد که نه از روی آگاهی و عقل که از سر خودخواهی؛ سرخوردگی؛ انتقامجویی ، بی خردی و توهم باشد، تعصب یعنی ایمان بیش از حد و محافظت از چیزی که خودمون دلیل منطقی برای این گونه افراط نداریم، یعنی فقط واکنش عصبی نشان دادن درباره چیزی بدون آگاهی، یعنی چشم بستن و دهان گشودن)

واژه ناموس : واژه ناموس از واژه هایی است که صدها معنی برای آن گفته شده است و ریشه آن همچنان نامعلوم است. برخی گفته اند از یونانی وارد شده است. (در فرهنگ عمید به معنی شرف، عفت وعصمت به کار رفته است، در جامعه به خواهرو مادر و همسر(زن) ناموس می گویند، واژه ناموس را برای وطن هم به کار برده اند، ناموس را به معنای قانون و شریعت و احکام الهی هم گفته اند)

 این تعاریف که تماما بر آموزه ها و قوانین مردسالار و دینی استوار است، در مورد زنان بسیار ناهنجار و ضد انسانی است و سبب شده تا حقوق زنان پایمال گشته و رنج ها و آسیب های فراوان به زنان برسد. 

واژه های غیرت، تعصب، ناموس با تعاریفی که گفته شد، تنها ابزاری برای مالکیت مردان بر زنان و به زبان ساده به بردگی کشیدن زنان است.

زنان نیمی از جمعیت انسان ها را تشکیل می دهند و همچون مردان دارای حقوق انسانی و جنسی هستند. امروزه این واژگان معنی خود را از دست داده اند و باید تعریفی نو برای آنها ساخته شود که در همین نوشتار به آن پرداخته می شود. زنان امروزه پا به پای مردان تحصیل و کار می کنند و حتی بیشتر از آنها، در رشته های گوناگون نوآوری و خلاقیت دارند، مدارک عالیه دانشگاهی را کسب می کنند، خانه ماشین و زندگی دارند، رییس جمهور و وزیر هستند، به همین دلایل دیگر دوران مردسالاری رو به پایان است و به پیرو این دلایل، تعریف واژگان هم باید تغییر کند. زنان دارای حقوق جنسی هستند و سکس یکی از این حقوق است. هر دختری بعد از سن بلوغ حق دارد که باکره نباشد و از سکس لذت ببرد، هر زنی حق دارد که مالک تن خود باشد و زیر سلطه مردان نباشد.

تعریف جدید و درست برای با غیرت:  باغیرت به کسی گفته می شود که از حقوق انسان ها دفاع کند . با غیرت کسی است که به شکل گیری جامعه آزاد کمک کند. با غیرت کسی است که  به خواهر، مادر، خانواده و همسر خود کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند. با غیرت کسی است که کمک کند تا زنان حقوق خود را بدست آورند. مرد باغیرت به مردی گفته می شود که هیچگاه دست بر روی زنان بلند نکند و اینکار خود را قدرت نداند. باغیرت کسی است که همیشه برای خانواده خود شادی و آسایش آرزو کند و نه محدودیت. با غیرت کسی است که حقوق جنسی انسان ها و زنان را بشناسد و به آن پایبند باشد و باکرگی خواهر و یا دختر خود را یک بردگی زشت بداند و نخواهد که آنها به سبب باکرگی از لذت جنسی سالم محروم شوند و عذاب بکشند.

تعریف جدید و درست برای بی غیرت:  بی غیرت کسی است که حقوق انسان ها را محترم نشمارد،  بی غیرت کسی است که در برابر جنایت ها سکوت کرده و واکنشی نشان نمی دهد. بی غیرت کسی است که به دیگران فحش جنسی می دهد،  مرد بی غیرت کسی است که دست بر روی زنان بلند کند، زن بی غیرت کسی است که خود را جنس دوم بداند و از قوانین زن ستیز پیروی کند. بی غیرت کسی است که با استفاده از قوانین مردسالارانه و زن ستیز و دینی، برای خانواده خود محدودیت بوجود می آورد و به آنها ستم می کند.

تعریف جدید و درست برای ناموس: ناموس یعنی حقوق انسان ها، یعنی خرد و درستی، ناموس یعنی آبادانی کشور، یعنی آزادی

تعریف جدید و درست برای بی ناموس: بی ناموس یعنی کسی که دشمن آزادی است، بی ناموس یعنی گشت ارشاد و تماشاچیان، بی ناموس یعنی کسی که دختران را ختنه می کند، یعنی انسان ستیز
 

۶ نظر:

  1. من واژه ی غیرت را سالها پیش برای خودم اینطور معنا کرده بودم و هنوز هم پایبند به آن هستم:
    غیرت یعنیاحساس مسولیت در جهت حفظ امنیت و رفاه کسانی که دوستشان داری .

    پاسخحذف
  2. هم مقاله جالب بود و هم سبک نوشتن.

    پاسخحذف
  3. قربونت دو سه تا از خواهراتونو به ما هم معرفی کنید تا سکس سالم داشته باشیم

    پاسخحذف
  4. از نظر شماوقتی داری با مادر و خواهر یا همسرت تو خیابون راه میری اگه کسی به مادر و خواهرت یا همسرت تیکه انداخت یا دست درازی کرد باید مثل ماست وخیار وایسی نگاه کنی؟؟!!!شما چکار میکنی؟ من باشم پدرشو در میارم...اسم این حس را هم میذارم غیرت... اصلا اسمشو هر چی میخوای بذار... تو دهخدا هم هرچی که میخواد راجع بش بنویسه...خواهشا با کلمات بازی نکنید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگه طرف کمر بند مشکی داشت فکر کنم با لین هارت پورتت که داری نقش ماست وخیار و بازی کنی والا ممکنه به خودت هم تیکه بندازه

      حذف
  5. با این حساب تو یک ادم بی ناموس تشریف دارید....

    پاسخحذف